Friday, September 21, 2007

Bunga Peony Untuk Ku

Masa 16 September 2007 aritu, saya dengan makcik, pakcik dan sepupu pergilah berjalan jalan di SSF. Biasalah persedian nak raya. Shopping sakan lah masa tu.. Saya pun ikutlah sekali berjalan sebab nak tuntut bunga peony yang pakcik saya janjikan untuk saya. Dah lama pakcik saya janji nak belikan bunga peony tu untuk saya. Kalau ikutkan hati nak jer saya beli sendiri. Tapi sendiri pun tak tahu macamana rupa bunga peony tu sebab tu tak beli beli.

Dan buat pertama kalinya barulah saya tahu..oh ini rupanya bunga peony..cam bunga rose dan carnation jer..biasanya bunga nie dorang suka lukis kat kipas atau beg atau baju.Ala ala stail jepun tu.. Ada banyak warna bunga peony nie..yang ader kat SSF ader kaler merah, pink, unggu, putih dan kuning. Naik rambang mata lah nak pilih bunga tu..pasal lawa. Tetiba sekali tersentak bila tengok harga bunga tu..fuyooo.mahalnya untuk satu kuntum bunga..terus cam nak beli ke tak ..nak beli ke tak. Sekali dengan macho dan selamba nya pakcik saya kata..takperlah pakngah belikan bunga nie untuk kau dan sepupu ko sekali. sekali 3 kuntum setiap seorang tu..hahahahahahah..apa lagi sukalah hati tak terperi..free tu.. kita orang pick bunga kaler merah campur pink.

Sebenarnya bunga tu bukan bunga hidup..bunga plastik pun.. tapi memandangkan ader maksud tertentu disebalik bunga peony tu.. sebab tu lah kita orang xcited nak bunga tu..heheheh.
Bunga peony ini mengikut kata2 orang cina mempunyai 'ong' pada perniagaan atau individu itu sendiri. Dengan kata lain menjadi penarik kepada orang ramai.


Nie ada petikan dari buku 'The Meaning of Flowers By Gretchen Scoble, Ann Field' tentang maksud bunga peony.

The peony grants its recipient the power to keep a secret. In its tightly clenched petals, nymphs could hide.

A deep-rooted plant, the peony stands firm in the earth. A horse was needed, it was said, to pull the peony from the ground. Because of this, the peony was reputed to enhance the power of promise. For the same reason, peonies suggested bashfulness to Victorian England.

Peonies have been cultivated in Asia for more than a thousand years. Requiring such careful cultivation, they were flowers that only the rich could afford to grow in Japan. Therefore the peony symbolizes prosperity for the Japanese.

Tapi bak kata pakcik saya dia kasi bunga peony untuk saya sebab nak cepatkan jodoh...hahahahahahah. Walau apa pun pakngah I Love u. Tima kasih



No comments: